De veerboten van Teso
Informatie over de Teso veerboten die varen tussen Texel en Den Helder
Terugreis boot naar Den Helder
Informatie over de overtocht terug naar Den Helder
Bekijk het actuele weer op Texel
Bekijk het actuele weer en weersverwachting van Texel
De veerboten die dagelijks naar Texel varen
De boot naar Texel, en terug naar Den Helder wordt verzorgd door TESO. Dit staat voor Texels Eigen Stoomboot onderneming. Een onderneming die sinds 1907 vaart tussen Texel en Den Helder. Gelukkig zijn door de jaren heen de boten vernieuwd en flink vergroot.
Waar staat Teso voor?
TESO is een afkorting en staat voor : Texels Eigen Stoomboot Onderneming.
Omdat Teso al vele schepen heeft gehad sinds 1907 was het eerste schip niet voorzien van alle luxe die we nu gewend zijn. Het eerste schip was een stoomboot en hier konden slechts 2 auto’s en 450 passagiers op. Het schip vaarde wel dagelijks maar afhankelijk van het weer en de zee slechts enkele keren per dag. Met de oprichting was de afkorting een logische keuze omdat het een onafhankelijke onderneming was, een echt Texelse onderneming, Texels eigen stoomboot onderneming. De naam is ondanks andere schepen altijd gebleven en afgekort naar Teso, want het is anders wel een hele mond vol.
Huidige schepen
Momenteel vaart de TESO dagelijks met 1 schip, het nieuwste schip genaamd Texelstroom (2), omdat dit het tweede schip is van TESO dat zo heet. Varen met 1 schip is vaak voldoende om aan de reizigersstromen te voorzien.
Als het drukker wordt dan vaart TESO met 2 schepen, dan wordt Dokter Wagemaker (3) erbij gehaald, voorzien van personeel en bevaren. Zo kan er ieder half uur tussen de 320 en 350 auto’s en 1750 passagiers heen en weer worden gevaren. In de zomermaanden wanneer vele toeristen vakantie vieren op dit eiland, en de eilanders juist vertrekken naar de vaste wal is het varen met 2 schepen dan ook echt een noodzaak om lange wachtrijen te voorkomen.
Veerboot Texelstroom (2)
Specificaties van de Texelstroom (2)
Type schip: Hybride CNG/diesel-elektrische Ro-Ro ferry
Bouwjaar schip: 2016
Afmeting schip: 135,40 x 27,90 x 7,18 meter
Diepgang schip: 4,40 meter
Capaciteit schip: 1.750 passagiers, 350 auto’s
Veerboot Dokter Wagemaker
Specificaties van de Dokter Wagemaker
Type schip: Diesel-elektrische Ro-Ro ferry
Bouwjaar schip: 2005
Afmeting schip: 130,40 x 23,60 x 7,18 meter
Diepgang schip: 4,40 meter
Capaciteit schip: 1.750 passagiers, 320 auto’s
Voorzieningen op de veerboten van Teso
De schepen zijn voorzien van toiletten. Gelukkig maar want hier wordt goed gebruik van gemaakt. De schepen zijn beide voorzien van een luxe cafetaria waar koffie, frisdanken en bier wordt geschonken maar ook Texelse koek, taart, soep en warme en koude broodjes zijn aanwezig. Er zijn op het schip verschillende verdiepingen, balkons, binnenruimtes en een dakterras om lekker op te genieten. Zo zijn de schepen van alle gemakken voorzien om je comfortabel over te brengen. Een groot verschil tussen de Texelstroom en de Dokter Wagemaker is dat de Dokter Wagemaker een dakterras heeft waarbij je bovenop het schip staat. De ingang hiervan is een klein beetje verstopt en vind je op het bovendek in het midden van het schip, waar het winkeltje zit en je souvenirs kan zien. Aan beide kanten is een trap omhoog om hier te komen. Doordat deze ingang een beetje verstopt zit is het een heerlijk plekje om van het uitzicht te genieten.
Veiligheid op de schepen
Omdat Texel – Den Helder een kleine afstand is gebeurd er eigenlijk nooit iets waardoor alle veiligheidsvoorzieningen nodig zijn, toch zijn de schepen goed voorzien. Zo zijn De schepen voorzien van voldoende reddingsvesten en reddingsboten en is het personeel getraind op calamiteiten. Op de grond en bij muren op doorgangen vindt u stickers die aangeven waar u moet zijn in geval van nood en waar reddingsvesten liggen.
Soms waait het erg hard waardoor het wordt afgeraden om op de balkons te bevinden. Maar als het zo hard waait wil je gegarandeerd naar binnen om te genieten van een warme chocolade melk met slagroom.
P2000 Texel
De laatste P2000 meldingen op Texel van Politie, brandweer en ambulance